Leiderschap is overal

Aflevering 1: In de zoo

Staat de zilverrug gorilla vandaag de dag nog steeds symbool voor het leiderschap waar onze maatschappij behoefte aan heeft? Koen Marichal en Jesse Segers bespreken het soort leiderschap van een gorilla en maken enkele kritische bedenkingen. Maar wat zien zij dan wel als goed leiderschap? Eén ding is zeker: voor leiderschap krijg je geen applaus.

Aflevering 2: Op het voetbalveld

Voetbal, het lijkt op het eerste zicht een eenvoudig spelletje, maar als je wat beter kijkt, speelt er toch heel wat meer op het veld dan alleen de bal. Koen en Jesse bespreken leiderschap op het voetbalveld. Want is er eigenlijk wel 1 leider op het veld? Of is de werkelijkheid toch net iets ingewikkelder?

Aflevering 3: In het thuiskantoor

Thuiswerken, telewerken, werken op afstand … begrippen die steeds meer en meer ingang vinden bij heel wat bedrijven. Allemaal zeer interessant voor de medewerker, maar hoe ga je hier als leidinggevende mee om? Wat voor leiderschap is er nodig als je je medewerkers en collega’s niet meer op dagdagelijkse basis ziet? Ontdek het in de derde aflevering van ‘Leiderschap is overal’.

Aflevering 4: In de beenhouwerij

Leiderschap in de beenhouwerij, beetje ver gezocht? Zeker niet! In ‘In de beenhouwerij’ hebben we het over vakmanschap. Moet je een stiel kennen om een goede leider te zijn? Koen en Jesse vertellen er meer over in de vierde aflevering van de podcast ‘Leiderschap is overal’.

Aflevering 5: In de zorginstelling

Tijdens deze laatste aflevering gaan Koen, Jesse en Sven op bezoek in de zorginstelling. Ze bespreken de combinatie van de efficiëntie en menselijkheid. Bestaat die? En wat is de impact op leiderschap? Ontdek het antwoord in deze vijfde podcast ‘In de zorginstelling’

Benieuwd naar meer? Schrijf je in voor de nieuwsbrief Leiderschap!

Gedurende vijf afleveringen gaven Koen en Jesse hun visie over leiderschap. Is je honger naar leiderschapskennis aangewakkerd en wil je nog meer weten? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief via het formulier hiernaast.

Ons complete leiderschapsportfolio kan je hier bekijken.

hashtag.png

#leiderschapoveral

Praat met ons mee via de hashtag #leiderschapoveral

jesse.png

Jesse Segers

Jesse Segers is professor Leiderschap en Organisatiegedrag aan Antwerp Management School. Hij is er ook adjunct-decaan van Onderwijs en medeoprichter van het Expertisecentrum Leiderschap. Daarnaast doceert Jesse aan Universiteit Antwerpen en was hij voormalig visiting professor aan de Northern Illinois University (USA) en de University of Calgary (Canada).

koen.png

Koen Marichal

Koen Marichal is master in de Psychologie (KU Leuven) en was tot 2010 senior HR-partner bij GDF Suez. Daarna richtte hij het Expertisecentrum Leiderschap op aan de Antwerp Management School. Dit expertisecentrum onderzoekt en ontwikkelt het leiderschap van mensen en organisaties dat nodig is om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen.

interviewer.png

Sven Speybrouck

Sven Speybrouck is een Vlaamse radio- en televisiepresentator. Sinds 2010 is hij samen met Koen Fillet te horen op Radio 1 tijdens het programma 'Interne keuken'.
Naast radio en televisie heeft Sven ook al diverse podcasts op zijn conto staan. Onder zijn deskundige leiding kwam de podcast 'Leiderschap is overal' tot stand.

De kleren van de leider

Koen Marichal en Jesse Segers publiceerden in 2017 het boek ‘De kleren van de leider’.

In dit boek lichten Koen en Jesse aan de hand van 19 inzichten en verschillende getuigenissen en testimonials hun visie op leiderschap toe.

Leiderschap is als sociaal fenomeen geen vaststaand gegeven, het is nooit definitief verworven. Leiderschap is wat mensen tot groep maakt en voor richting, betekenis en steun zorgt. De invulling ervan hangt af van de veranderende context, uitdagingen en personen. De kleren van de leider heeft het over de ware betekenis van leiderschap, maar ook over de perceptie, de rollen en verantwoordelijkheden, de overtuigingen en motivaties van de leider.

de-kleren-van-de-leider.png