EN

Ontdek ons verantwoord managementonderwijs!


 

Een duurzaam DNA met Janssen Pharmaceutica

“DNA is de basis van al het leven. Duurzaamheid is eigenlijk de basis van het toekomstig leven. Laten we hopen dat Darwin gelijk krijgt en dat duurzaamheid zal deel uitmaken van ons DNA.”

 

In een gesprek met Jan van der Goten, hoofd van de Janssen Pharmaceutica campus en strategic partnerships, ontrafelen we hoe deze koploper in de pharmaceutica onderneemt én welke stappen hij onderneemt om aan de verwachtingen van de stakeholders te voldoen.

DNA is de basis van al het leven. Duurzaamheid is eigenlijk de basis van het toekomstig leven. Laten we hopen dat Darwin gelijk krijgt en dat duurzaamheid zal deel uitmaken van ons DNA”, zegt Jan. 

Jan Van der Goten draagt duurzaamheid heel hoog in het vaandel. Dat vertelt hij aan de hand van een anecdote over zijn ervaring met de onderwaterwereld. Jan, fervent diepzeeduiker, werd geconfronteerd met de realiteit wanneer hij een manta, een prachtige grote vis, wou fotograferen en filmen. De ondernemer zag dat hij op elke afbeelding plastic zag. Hij kon de plastic soup met eigen ogen waarnemen. “Dat was voor mij zeer confronterend”, haalt Jan aan. 

De drijfveer om duurzame stappen te nemen, is bij elke onderneming anders. Het helpt natuurlijk wanneer het om een authentieke wake-up call gaat. Kijk vooral rondom je heen en zie welke impact we hebben op de omgeving.

 

Het credo van deze Unexpected Activist

Janssens Pharmaceutica heeft duurzaam ondernemen altijd belangrijk gevonden. Het hanteert bijvoorbeeld een credo met 4 grote componenten:


 

  • Wees verantwoordelijk voor patiënten, artsen, verpleegkundigen. Eigenlijk al diegenen die onze producten gebruiken.
  • Zorg voor je eigen werknemers.
  • Spring zorgvuldig om met maatschappij en de hulpbronnen.
  • Onze aandeelhouders verdienen een gunstige balans 

Het voelt op deze manier logisch om duurzaam te ondernemen, maar het wordt pas heel concreet als je ook meerdere stakeholder betrekt in je sustainable leadership en ook hun verwachtingen mee in acht neemt.

 

Vinger aan de pols aan de hand van een grondig marktonderzoek door AMS

In samenwerking met AMS heeft Janssen Pharmaceutica intern en extern marketingonderzoek gevoerd en gepeild naar wat hun stakeholders over hen denken. Die vragen zijn relevant om een compleet zicht te krijgen op je prioriteiten binnen je sustainable management. 

We luisteren aandachtig naar drie groepen, drie stakeholders:

  • Externe mensen
  • Interne mensen
  • Onze omgeving, onze planeet

“Uit het marktonderzoek met AMS konden we clusters vormen uit de antwoorden die per groep sterk naar boven kwam”, zegt Jan.

Onze klanten, patiënten en zorgcentra hebben volgende verwachtingen:

  • Innovatie
  • Investeren in meer research en development
  • Meer toegang tot gezondheidszorg 

Onze eigen mensen vinden volgende zaken belangrijk:

  • Zorgen voor diversiteit en inclusie
  • Talentontwikkeling
  • Een gezonde werkomgeving

De planeet en de omgeving hebben als derde pijler volgende klassieke clusters:

  • Emissie,
  • energie
  • en klimaat.

De drie objectieven zijn gedefinieerd.

 

Wat kan AMS voor jou betekenen?

 

Maar hoe dit nu concreet maken?

SDG’s als startpunt

Janssen Pharmaceutica gebruikt de SDG’s van de VN om hun drie objectieven om te zetten in plannen.

Zo zijn ze gestart met het plaatsen van windmolen aan de Noordzeekust. Er werd geïnvesteerd in nieuwe groene gebouwen met een lead certificate, een groen certificaat, die volledig in lijn zijn met de maximale normen van het groene kader. 

 

©frederikbeyens_Beerse_Instagram_augustus2020-082_s

 

Nog vooruitstrevender is de geothermie-installatie. Het zal warm water oppompen uit de ondergrond, van zo’n 4,4 km diep, en wordt aangesloten op het warmtenet. Deze duurzame installatie zal voortaan de campus verwarmen. De investering gaat gepaard met 20% reductie in C02. De doelstelling in 2030 is natuurlijk nul, maar de weg erheen ziet er alvast veelbelovend uit. 

 

 

Thriving, een sustainable leadership programma in samenwerking met AMS

Als Unexpected Activist, stel je jezelf volgende vragen:

  • Hoe kunnen we sustainability verankeren in de organisatie?
  • Hoe kunnen we eigenlijk toekomstig talent opleiden?
  • Hoe om te gaan met SDG’s?Hoe vertaalt zich dat naar talent aantrekken?

Dit zijn precies de zaken die het programma aanpakt. Het Thriving programma is specifiek voor toekomstige leiders. Het opleidingsprogramma brengt niet alleen inzichten in de theorie, maar zet vragen van stakeholders ook om tot concrete objectieven. 

“Antwerp Management School had, na het marktonderzoek, carte blanche om bij ons te komen met een project om voor te leggen aan het bestuur. We besproken de aanpak om sustainability nog meer te verankeren in onze onderneming. We stelden ook een deadline op: het einde van het jaar”, aldus Jan. 

Samenwerken met externe partners is aan te raden wanneer je een 360° benadering wil over je sustainable management. Janssen Pharmaceutica werkt bijvoorbeeld ook samen met De Boudewijnstichting en De Diversity en Inclusie Capital in Brussel. Ook de Tada weekendschool is een partner om hun objectieven waar te maken. 

Jan haalt aan waarom hij deze partnerships zo cruciaal vindt. “Hoe kunnen we ook het ecosysteem of de maatschappij betrekken en hoe kunnen we iets terug aan de maatschappij geven?

 

Verantwoordelijkheid nemen is key

“Het belangrijkste is dat duurzaamheid geankerd zit en dat het één van de bedrijfsstrategieën, dat het deel uitmaakt van een bedrijfsstrategie en dat denk ik dat heel belangrijk is”, aldus Jan. 

De bedrijfsvoering bestaat uit vele dimensies. Dat geldt voor zowel  J&J en Janssen Pharmaceutica. Duurzaamheid hoort deel uit te maken van elk van die dimensies. Het moet te vinden zijn in de basisstrategie van een bedrijf. Want hoe je het draait of keert, wij zijn verantwoordelijk voor onze planeet, voor de gemeenschap en het is onze taak om ervoor te zorgen dat ook onze kinderen en hun kinderen alle kansen krijgen om te groeien.  

Grote bedrijven zoals Johnson en Johnson of Janssen Pharmaceutica,  hebben daar een hele belangrijke verantwoordelijkheid in op te nemen. Niet alleen andere bedrijven of partners, maar ook elk individu maakt deel uit van ons duurzaam DNA.

 

 

Nog meer verhalen van onze Unexpected Activists

AMS_Trends_Unexpected activists_Banners Gretel_Square

 

AMS_Trends_Unexpected-activists_Banners-Griet

AMS_Trends_Unexpected-activists_Banners-Jan

Hoe kan AMS jouw organisatie naar een duurzamer niveau liften?

Antwerp Management School is al jaren koploper in het begeleiden van bedrijven bij hun duurzame transformatieprocessen, zo getuigen ook de bedrijfsleiders in onze podcastreeks Unexpected Activists.

Of het nu gaat over duurzaamheid, digitale transformatie, de toekomst van werk, strategie & innovatie of smart ecosystemen, we ontwikkelen samen met u een traject op maat.

Wil je meer weten over hoe je met AMS kan samenwerken en positieve impact kan creëren voor jouw organisatie en de maatschappij? Ik geef je graag meer informatie in een persoonlijk (online) gesprek.

 

Veerle Limbos, Directeur Partnerships

AMS_Veerle Limbos_Impact_web

 

 

Contacteer Veerle Limbos (Directeur Partnerships)

Partner for research and valorization

In close partnership with you we co-create new frontiers of knowledge, translate them into tangible sustainable solutions and bring about effective change.

Learn more

Partner for lifelong learning and development

We develop company specific programs for an impactful learning experience that empowers individuals, teams and organizations to lead transformation in disruptive times.

Learn more

Gateway to talent

Finding the right talents is both a challenge and an opportunity. Our career center connects organizations with the dynamic AMS student community. Liaise your organization with our highly motivated and talented young people at our career fairs or get new generation insights through in-company projects.

Learn more

Gateway to an international trusted network

Leading transformation is a joint and collaborative effort. Partnering with us also means tapping into our powerful networks of alumni, corporates and academics worldwide. We help organizations stay connected with global trends and push boundaries in a climate of trust and cooperation.

Learn more